Spirit AeroSystems, 737 üretimindeki sıkıntılar nedeniyle likidite baskısıyla karşı karşıya
Spirit AeroSystems, ilk çeyrekteki net zararında önemli bir artışla boğuşurken likiditesini güçlendirmenin yollarını arıyor.
Havacılık tedarikçisi, ana müşterisi Boeing (NYSE:BA) için 737 üretimindeki düşüş nedeniyle net zararının iki kattan fazla arttığını bildirdi. Spirit AeroSystems, 28 Mart’ta sona eren üç aylık dönemde 444 milyon dolar kullanarak, bir önceki yılın aynı döneminde kullanılan 69 milyon dolardan önemli bir artışla, beklenenden daha fazla nakit yakımı yaşadı.
Şirketin nakit kullanımı LSEG verilerine göre bu çeyrek için ortalama analist beklentisi olan 108 milyon doların çok üzerinde gerçekleşti. Bu durum 617 milyon dolarlık net zarara yol açtı ve Spirit AeroSystems’ın ya ek likiditeye erişmesi ya da Boeing ile potansiyel bir ortaklık konusunda devam eden görüşmeleri sonuçlandırması gerektiğinin altını çizdi. Elinde 352 milyon dolar nakit ve yaklaşık 1,8 milyar dolar envanter bulunan şirket baskıyı hissediyor.
Spirit AeroSystems ayrıca 2024 yılı için bir mali tahmin sunmamayı tercih etti ve bir diğer ana müşterisi Airbus ile olan anlaşmalarının bir parçası olan A350 ve A220 için parça programlarında zarar bildirdi.
Şirket, Ocak ayında neredeyse yeni bir 737 MAX 9 uçağında bir kapı panelinin patladığı bir olayın ardından FAA tarafından uygulanan kalite kontrolleri nedeniyle daha da kötüleşen üretim gecikmeleriyle mücadele ediyor.
737 MAX’in gövdesini üreten Spirit AeroSystems, Boeing tarafından yılın ikinci yarısında üretimi arttırma planları konusunda bilgilendirildi. Bununla birlikte, mevcut üretim oranı ayda yaklaşık 31 uçaktır ve bu oranın 2024 sonuna kadar değişmeden kalması beklenmektedir.
Havacılık ve uzay sektörü halihazırda tedarik zinciri zorluklarıyla karşı karşıya ve bu üretim sorunları hem Boeing hem de Airbus’ın teslimat gecikmelerine yol açtı. Emirates CEO’su Şeyh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum Salı günü yaptığı açıklamada Boeing’deki yeni yönetimin 777X uçağıyla ilgili devam eden gecikmeleri ele alacağını umduğunu ifade etti.
Boeing, maliyetleri yönetmek için üretim hatlarında sıra dışı tamamlanan iş miktarını azalttı ve katı kalite standartlarını karşılayan gövdeler almakta ısrar ediyor. Bu durum, Boeing’e yaptığı satışların geçen yılki gelirlerinin %64’ünü oluşturduğu Spirit AeroSystems üzerindeki mali baskıyı daha da arttırdı.
Spirit AeroSystems, yaşadığı mali zorlukları aşmak için likiditeyi arttırmaya yönelik çeşitli seçenekleri araştırıyor. Şirketin Boeing ile yürüttüğü satın alma görüşmeleri, Airbus’ın tedarikçinin zarar eden operasyonlarını devralmak için tazminat talep etmesi nedeniyle zorluklarla karşılaştı.
Spirit AeroSystems ayrıca, artan maliyetleri dengelemek için Avrupalı uçak üreticisi ile henüz bir anlaşmaya varamadığı için Airbus A350 ve A220 programlarında sırasıyla 280.8 milyon dolar ve 167.0 milyon dolar zarar bildirdi.
Ticari, uzay ve savunma programlarından elde edilen yüksek satışların etkisiyle gelirin %19 artarak yaklaşık 1,7 milyar dolara ulaşmasına rağmen, üç aylık düzeltilmiş hisse başına zarar 1,69 dolardan 3,93 dolara yükseldi. LSEG verilerine göre bu rakam, analistlerin hisse başına ortalama 48 cent zarar tahminiyle tam bir tezat oluşturuyor.
InvestingPro Insights
Spirit AeroSystems mevcut finansal türbülansında ilerlerken, yakın ilişkili Boeing (NYSE:BA) de kendi zorluklarıyla karşı karşıya. InvestingPro’nun son verileriyle, Boeing’in finansal sağlığı ve pazardaki konumu hakkında, Spirit’in geleceğini dolaylı olarak etkileyebilecek daha fazla bilgi edinebiliriz. Boeing’in piyasa değeri 108,99 milyar dolar olup, şirkete yönelik yatırımcı duyarlılığını ve ölçeğini yansıtmaktadır. Havacılık ve Savunma sektörünün önde gelen oyuncularından biri olmasına rağmen, Boeing’in kârlılığı mercek altında olup, analistler şirketin bu yıl kârlı olmasını beklemiyor. 2023’ün ilk çeyreği itibarıyla son on iki ay için -50,08’lik negatif F/K oranı da bunun bir kanıtı.
InvestingPro İpuçları, Boeing’in 1Ç 2023 itibariyle son on iki ayda %11,48 olan zayıf brüt kâr marjlarının, fiyatlandırma gücünü ve maliyet yönetimini (Spirit AeroSystems gibi tedarikçiler için çok önemli olan faktörler) etkileyebilecek altta yatan verimsizliklere işaret edebileceğini vurguluyor. Buna ek olarak, Boeing’in hisse senedi fiyatı, 6 aylık toplam fiyat getirisi -%6,82 ve yılbaşından bugüne toplam fiyat getirisi -%31,58 ile önemli bir dalgalanma yaşadı ve bu da paydaşlar ve ortaklar için ilgili riskleri gösteriyor.
Boeing’in finansal verilerini ve piyasa performansını daha derinlemesine incelemek isteyenler için InvestingPro çok sayıda ek ipucu sunuyor; şu anda platformda Boeing için 8 ipucu daha mevcut. Bu bilgiler, Boeing ile Spirit AeroSystems gibi tedarikçileri arasındaki dinamikleri anlamaya çalışan yatırımcılar ve sektör gözlemcileri için değerli bir bağlam sağlayabilir. Bu bilgilere ve daha fazlasına erişmek için InvestingPro’da InvestingPro aboneliğinde %20’ye varan indirim sağlayan INVTROZEL1A kupon kodunu kullanabilirsiniz.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.